Gisterenavond werd in Kansas City (Missouri, VS) een bijzondere overeenkomst gesloten: Michel Moortgat van brouwerij Duvel Moortgat en John McDonald van het Amerikaanse Boulevard Brewing Company besloten hun krachten te bundelen op de Amerikaanse markt. Rode draad in deze samenwerking: passie voor bier en vakmanschap. Hun missie: een verdere groei van hun speciaalbieren in de lokale markt en daarbuiten.

Open brief

Duvel Moortgat, sinds vier generaties een Belgisch familiebedrijf, wordt aandeelhouder van Boulevard Brewing Company, één van de meest gerespecteerde speciaalbier-brouwerijen in de Verenigde Staten.   Boulevard Brewing Company koos zeer bewust voor een samenwerking met Duvel Moortgat. In een open brief* verklaarde John McDonald zijn liefde voor de Belgische bieren en het vakmanschap. Jaren geleden wierf hij al een Belg aan, Steven Pauwels, die nog steeds als meesterbrouwer aan de slag is in de brouwerij in Kansas City.

Lange termijn visie

Boulevard Brewing Company werd in 1989 opgericht door John McDonald, en is in 24 jaar tijd uitgegroeid tot de 12e grootste speciaalbier-brouwerij in Amerika, met een omzet van ongeveer 40 miljoen dollar. Boulevard telt 150 werknemers en staat bekend om haar hoog aangeschreven kwaliteitsbieren.

Amerika is de tweede grootste biermarkt ter wereld en het segment van speciaalbieren is er – net als in België overigens – al jaren aan een sterke opmars bezig is. De Amerikaanse speciaalbier-consument waardeert steeds meer innovatieve en kwaliteitsvolle bieren, en Boulevard’s Belgische brouwmeester slaagt erin die op een unieke manier te combineren.

 

Duvel Moortgat is er in het verleden steeds in geslaagd om bij een overname de brouwerijen op een kwalitatieve manier te doen groeien, met respect voor authenticiteit en eigenheid. Denk hierbij aan de overnames van Brasserie d’Achouffe, Brouwerij Liefmans en Brouwerij De Koninck.

 

De brouwerij versterkt hiermee haar bestaande positie op de Amerikaanse markt, waar zij sinds 2003 zelf de commercialisatie en distributie van haar Belgische merken Duvel, Chouffe en Liefmans verzorgt, en tegelijkertijd eigenaar is van Brewery Ommegang in Cooperstown, New York. Vandaag stelt Duvel Moortgat USA ongeveer 100 mensen te werk en realiseert ze eveneens een omzet van 40 miljoen Dollar.

De bezieler van Boulevard Brewing Company, John McDonald, is enthousiast over de samenwerking: “Elke ondernemer wil het allerbeste voor zijn bedrijf op lange termijn. Om de toekomst van onze brouwerij te verzekeren, ging ik op zoek naar de beste partner. Een persoon met dezelfde visie. Iemand die dezelfde passie koestert voor bieren en die het vakmanschap van brouwen in zich heeft. Michel Moortgat is de geknipte persoon om ons bedrijf naar een hoger niveau te tillen.”

 

Michel Moortgat bevestigt: “We hebben enorm veel respect voor elkaar, de brouwerij en uiteraard het bier. We zijn ervan overtuigd dat een uitzonderlijke kwaliteit en innovatie de beste basis zijn voor de toekomst.”

 

Tegen het einde van het jaar zal de overeenkomst volledig rond zijn tussen deze twee niet-beursgenoteerde brouwerijen. John McDonald zal betrokken blijven bij Boulevard Brewing Company als minderheidsaandeelhouder en als lid van de raad van bestuur van de Amerikaanse activiteiten. Verder zal Boulevard Brewing Company haar voortrekkersrol aangaande duurzame initiatieven, zoals Ripple Glass, blijven verder zetten. Ripple Glass is een recyclagebedrijf van glas dat in 2009 werd opgericht door Boulevard samen met enkele andere lokale bedrijven en privé-investeerders.